مهر 28, 1403
 
 

گزیده اخبار ۲۶ خرداد ۱۴۰۰

975
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

_محسن رضایی در کلاب هاوس: اگر نیاز به رفراندوم هم باشد، با هماهنگی رهبر آن را انجام می دهیم اما من فکر میکنم با انجام اصلاحات، مشکلات رفع می شود تا نظام تقویت شود و مردم راحت تر زندگی کنند.


_محسن مهرعلیزاده، یکی از هفت کاندیدای ریاست جمهوری مورد تایید شورای نگهبان، با ارسال نامه‌ای به وزارت کشور از ادامه حضور در انتخابات انصراف داد./ عبدالناصر همتی دیگر کاندیدای این دوره که بارها در مناظره ها، زاکانی را نامزد پوششی رییسی خوانده بود، دو روز پیش خبر انصراف وی را در توییتر اعلام کرده بود که توسط رییس ستاد انتخاباتی زاکانی تکذیب شد./ حال امروز نه تنها این خبر تایید شد بلکه زاکانی رسما اعلام کرد: با توجه به اقبال فراوانی که از آقای رئیسی شده است من ایشان را اصلح می دانم و خودم هم به ایشان رای میدهم و امیدوارم با انتخاب ایشان اصلاحات اساسی در کشور انجام شود.


_محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، با منتفی دانستن ادغام دانشگاه تک‌جنسیتی کوثر بجنورد، گفت که در این ارتباط با علی خامنه‌ای درباره اهمیت دانشگاه تک جنسیتی نامه‌نگاری کرده و وزارت علوم عدم‌الحاق دانشگاه‌های تک‌جنسیتی را قبول کرده اما باید استقلال آنها را نیز بپذیرد.


_بزرگترین آهنربای جهان به نام «سنترال سولنوید» (Central Solenoid) که ساخت آن ۱۰ سال طول کشیده، اکنون آماده شده است. این آهنربا قطعه اصلی پروژه راکتور همجوشی هسته‌ای است که فرایند تولید انرژی خورشید را تقلید می‌کند. نیروی مغناطیسی این آهنربا به حدی زیاد است که می‌تواند یک ناو هواپیمابر ۱۰۰ هزارتنی را ۲ متر از روی زمین بلند کند.


_ارتش اسرائیل از حمله جنگنده‌های این کشور به چند مجتمع نظامی حماس در خان یونس و غزه خبر داد. ارتش اسرائیل گفت این حملات در پاسخ به پرتاب بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه به سوی خاک این کشور بود.


_سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع رییسی از رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد.

_برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت تردد شبانه که از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح اجرا می شد در روزهای ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ خرداد ماه مصادف با برگزاری انتخابات لغو می‌شود.


_آژانس خبری کاتولیک از قول وزارت اقتصاد آلمان گزارش داد که صادرات تسلیحاتی آلمان به عربستان متوقف نشده و ادامه داشته است. وزارت اقتصاد این موضوع را در توضیح به پرسش نماینده حزب چپ‌های آلمان تائید کرد.


_عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور: جلوی هرگونه تخلف و تقلب در انتخابات را می‌گیریم. همه شعب دارای دستگاه‌های احراز هویت هستند و امکان دادن رای تقلبی کاملا منتفی است. انتخابات در موعد مقرر یعنی روز جمعه از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب برگزار می‌شود و در صورت وجود افراد برای رأی دادن تا ۲ بامداد نیز آماده رأی گیری هستیم. سکوت تبلیغاتی از ۷ صبح فردا آغاز می‌شود.


_بیانیه ۲۱۰ نماینده مجلس مبنی بر لزوم انصراف نامزدهای جبهه انقلاب به نفع سید ابراهیم رئیسی درحالی بدون اسم و امضا منتشر شد که برخلاف نص صریح آئین‌نامه داخلی مجلس بود.


_آمنه سماوات، کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: کودک آزاری در صدر تماس های اورژانس اجتماعی است. دلیل کودک آزاری تنها ناشی از آسیب‌های اجتماعی نیست، این معضل گاهی به دلیل عدم آگاهی و یا نبود مهارت در فرزند پروری است.


_وزیرکشور: حدود ۲۳ درصد از کل شعب رای‎گیری در کشور، سیار هستند. از وزارت بهداشت لیست بیماران کرونایی را گرفتیم و حتی به منازل بیمارانی که در خانه قرنطینه هستند، صندوق سیار می‎فرستیم.


_نامه مشترک کانون کارگردانان و انجمن تهیه کننده - کارگردانان به رئیس جمهور:عوامل پروژه های سینما، نمایش خانگی و تلویزیون هر چه زودتر بدون تبعیض واکسینه شوند.


_آیت‌الله خامنه‌ای در آخرین سخنرانی خود پیش از برپایی انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر شهروندان کشورش را به پای صندوق‌ها فرخواند و گفت: رئيس‌ جمهوری که روز جمعه انتخاب خواهد شد اگر با رأی بالا انتخاب شود، رئیس جمهور قوی و قدرتمندی خواهد بود و کارهای بزرگی می‌تواند بکند. اگر مشارکت در انتخابات پایین باشد، دشمن مجال زورگویی پیدا می‌کند. گلایه های مردم از وضعیت اقتصادی را قبول دارم اما عدم حضور در انتخابات را قبول ندارم، راه حل مشکلات حضور پای صندوق رای است.


_گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی: احیای توافق هسته‌ای به بعد از انتخابات ایران موکول می‌شود.


_عبدالناصر همتی در واکنش به کناره گیری جلیلی به نفع رئیسی: کنار رفتن آقای سعید جلیلی تکه دیگری از پازلی بود که برای کشور چیده شده است. از همه دلسوزان اصلاح کشور می خواهم اجازه قدرت گرفتن این جریان را ندهند. با کنش فعالانه، همه با هم، توانمان را روی هم بگذاریم.


_محمد خاتمی در واکنش به کناره گیری مهرعلیزاده از انتخابات: در موقعیت حساس کنونی که جمهوریت نظام در معرض تهدید جدی" است، انصراف آقای مهرعلیزاده باعث می‌شود تا آرای افراد "شکسته و تقسیم" نشود.


_سخنگوی ستاد انتخابات کشور: نتیجه انتخابات قبل ظهر شنبه اعلام می‌شود. بیش از ۵۹ میلیون ایرانی واجد شرایط رای دادن داریم. در این دوره از انتخابات اثر انگشت نخواهیم داشت.


_روحانی: اجازه مذاکرات در دولت قبل صادر شد. چرا دروغ می گوئید. رشد اقتصادی ما آمریکا را به وین آورد. شما که ٧ سال مذاکره کردید چه دستاوردی داشتید. همه شما مسئولیت در نظام داشتید و دارید.


_یک‌روزنامه‌ صهیونیستی تاکید کرد که نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی اطلاعات حساس در رابطه با مسائل مهم از جمله پرونده ایران را به نخست وزیر جدید این رژیم نداده است.


_مهدی بادپا، رئیس ستاد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با تکذیب خبر کناره‌گیری این نامزد از رقابت‌های انتخاباتی گفت که ستاد انتخاباتی او از صدا و سیما به دلیل انتشار این خبر شکایت می کند.


_پوتین در کنفرانس خبری بعد از دیدار با «جو بایدن»: فضای دیدار خصمانه نبود، بایدن خیلی از ترامپ بهتر است./ دو طرف در این نشست توافق کردند‏، سفرای خود که پیش‌تر به دلیل اختلافات فراخوانده شده بودند، بازگردانند.برای آغاز مشاورات امنیت سایبری با بایدن به توافق رسیدم./بیانیه مشترک پوتین و بایدن: جنگ اتمی فاتح ندارد و نباید وارد آن شد/ روسای جمهور روسیه و آمریکا در خاتمه نخستین دیدار در بیانیه مشترک برآغاز گفت‌وگوی دیگر دوجانبه راهبردی درآینده نزدیک و کنترل تسلیحات تاکید کردند.