مهر 28, 1403
 
 

گزیده اخبار ۲۴ خرداد ۱۴۰۰

919
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

_حیدر مصلحی وزیر پیشین اطلاعات درباره رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی: بر اساس گزارشات ما از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می بود. یک عزیزی گفت مگر بچه حزب اللهی ها میگذارند این اتفاق بیفتد. جمع بندی من این بود با توجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت بشوند و دلایل آن را هم نوشتم. فقه ها و حقوقدانان شورای نگهبان هرچقدر در ذهنشان گشتند که یک ان‌قلت در مجموعه من بیاورند نتوانستند. یکی از حقوق دانان شورای نگهبان سوالی مطرح کرد که مگر ایشان چه گفته اند که رد صلاحیت شوند ، گفتم من با شخص کاری ندارم ، من می گویم حفظ نظام این هزینه و این فایده را دارد./ واکنش کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان: آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی ایشان نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آنرا قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم. شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا بر اساس تشخیص و رای اعضا نتیجه اعلام می‌گردد.


_پس از السالوادور این بار دولت کوبا اعلام کرد استفاده از دلار آمریکا را از این هفته در کشور به حالت تعلیق درخواهد آورد. بانک مرکزی‌ کوبا تصمیم جدید ناشی از «موانعی است که تحریم‌های آمریکا برای نظام بانکی» کشور ایجاد کرده است. نائب رئیس بانک مرکزی کوبا خاطر نشان کرد افرادی که وارد این کشور می‌شوند باید ارزی غیر از دلار آمریکا همراه خود داشته باشند. این اقدام با واکنش حامیان ارزهای دیجیتال همراه شده و آنها می‌خواهند کوبا هم مثل السالوادور پذیرش بیت کوین را در دستور کار قرار دهد.


_حسین مرعشی، سخنگوی کارگزاران سازندگی، در کلاب هاوس: «بنا به تدابیری ما عبدالناصر همتی را در لیست اصلاح‌طلبان نیاوردیم.او کاندیدای پنهان ما بود و او را از شورای نگهبان پنهان کردیم. امشب نتیجه نظرسنجی‌ها می‌آید و در جبهه اصلاحات تصمیم می‌گیریم که از همتی حمایت کنیم یا مهرعلیزاده.»


_وزیر بهداشت از صدور مجوز مصرف واکسن ایرانی کرونا (کوو ایران برکت) خبر داد./مدیر اجرایی مطالعات بالینی واکسن تولیدی ستاد اجرایی فرمان امام: با آغاز تولید واکسن کووایران برکت، از ابتدای خرداد تاکنون حدود سه میلیون دز واکسن تولید شده است. / با راه‌اندازی خط تولید جدید از تیر، ماهانه ۱۱ میلیون دز واکسن تولید خواهد شد.


_قیمت بیت کوین، بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین رمزارز در جهان، روز یک‌شنبه با ۹/۸ درصد افزایش، ۳ هزار و ۴۹۲ دلار به قیمت پیشین آن افزوده شد و به ۳۹ هزار و ۳۵ دلار رسید. بر اساس قیمت جدید، قیمت بیت‌کوین نسبت به پایین‌ترین میزان خود در ۱۵ دی‌ماه ۹۹، حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.


_شهرام عدالتی،‌ معاون سازمان برنامه و بودجه تهران، گفت ترکیب جمعیتی پایتخت در حال مسن و «زنانه» شدن است. او درباره مشکل تامین آب تهران اشاره کرد در صورت محقق نشدن برنامه‌ها برای کنترل مصرف آب، آخرین گزینه این است که «برای تامین آب استان تهران به استان مازندران چنگ بیندازیم».


_بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، ثبت اطلاعات سکونتی سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir تا پایان مهر امسال تمدید شد. / طبق اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، مبنای دریافت خدمات دولتی از جمله یارانه، افتتاح حساب بانکی، پلاک خودرو، انشعابات خانگی، گذرنامه و بسیاری دیگر از خدمات، ثبت اطلاعات ملکی در سامانه املاک و اسکان و دریافت کد یکتا خواهد بود که عدم ثبت نام به معنای قطع این خدمات است.


_اولین مرحله آزمایش انسانی واکسن کوبایی ضد کووید ۱۹، روی کودکان و نوجوانان این کشور آغاز شد. داوطلبان طی یک طرح واکسیناسیون ناهمگن، دو دوز سوبرانا ۰۲ به علاوه یک دوز واکسن سوبرانا پلاس دریافت خواهند کرد.


_موضع یائیر لاپید، وزیر خارجه جدید اسراییل درباره برجام: باید به سرعت باهم برای امکان بازگشت به توافق هسته ای ایران آماده شویم. اسرائیل به هر طریقی از امکان دستیابی ایران به یک سلاح هسته ای جلوگیری خواهد کرد.


_واکنش محمد هاشمی به ادعای مصلحی درباره رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی: برنامه شورای نگهبان این است که دیگر از خانواده هاشمی کسی نباید تایید شود. همان زمان صحبت های مصلحی را به آقای هاشمی منتقل کرده بودند. او گفته بود آقای هاشمی ۳۰ میلیون رای دارد. آقای مصلحی همان روز در شورای نگهبان گفته بود که اگر آقای هاشمی رفسنجانی بیاید ۳۰ میلیون رای دارد و هاشمی با ۳۰ میلیون رای قابل کنترل نیست. حرفایی که همان زمان آقای مصلحی در شورای نگهبان زده بود بعضی از افراد شورای نگهبان آمدند و به آقای هاشمی رفسنجانی گفتند که آقای مصلحی آمدند و این گزارش را دادند و تصمیم این است و شما می خواهید چه کاری انجام دهید که ایشان هم اقدامی نکردند و گفتند به خدا واگذار می کنم. در همان زمان آقای حسن روحانی و علی لاریجانی آمدند و به آقای هاشمی رفسنجانی گفتند که شما انصراف دهید وگرنه شما را رد صلاحیت می کنند که آقای هاشمی رفسنجانی گفت من که با مردم شوخی ندارم که یک روزی بگوییم می آیم و یک روز بگویم انصراف می دهم. من انصراف نمی دهم و آنها هم به نظر خودشان عمل کنند./ نامه محسن هاشمی به رهبر انقلاب درباره ردصلاحیت آیت الله هاشمی: اکنون که این مسائل صراحتا درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح گردیده، از جنابعالی درخواست تظلم خواهی دارم. به نظر اراده‌ای که در کشور در حال تقویت نیز هست، نظر مردم را تزئینی فرض کرده است. به عنوان فرزندی کوچک می‌خواهم همچون گذشته اجازه تغییر مسیر جمهوری اسلامی به حکومت به اصطلاح اسلامی را نداده و ایران را از پیچ خطرناک نجات دهید.


_گروه ۱+۴ و آمریکا امروز و در ادامه دور ششم رایزنی‌های فشرده و مستمری که در پایتخت اتریش پیرامون احیای کامل برجام جریان دارد، در نشستی (بدون حضور ایران) موضوع توافق هسته‌ای را دنبال کردند.


_گروسی: بدون توافق هسته‌ای با ایران"کور سرگردان" خواهیم بود.این امر مسلم است که دسترسی بازرسی ما در حال کاهش یافتن است.


_«سعدی یوسف» شاعر عراقی و یکی از برجسته‌ترین شاعران جهان عرب در سن ۸۷ سالگی درگذشت.


_میدل ایست نیوز: کابینه «نفتالی بنت» بیشترین تعداد وزرای زن در تاریخ کابینه‌های اسرائیل را دارد که سه نفر از آنان عراقی‌تبار و دو نفر مراکشی‌تبار هستند.


_عادل فردوسی پور در واکنشی به خبرهایی در مورد حمایتش از کاندیدای مشخصی در تکذیبیه ای گفته است که، "همانطور که قبلاً هم گفته بودم از هیچ یک از نامزدهای محترم ریاست جمهوری حمایت نکرده و نمی‌کنم و هیچ وعده و پستی را هم نمی‌پذیرم. /علی دایی در یک استوری حمایت خود از نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ را رد کرد ونوشت:«متاسفانه که این روز‌ها نام مرا جهت حمایت از کاندیداها مطرح می‌کنند. هیچ گاه از هیچ کاندیدای خاصی حمایت نکرده و نخواهم کرد و آنچه از قول من در این خصوص نقل می‌کنند فراتر از یک دروغ است».


_اعتمادآنلاین نوشت: حسین کروبی تایید کرد که پدرش مهدی کروبی در انتخابات۱۴۰۰ شرکت می،‌ کند و به عبدالناصر همتی رای خواهد داد.


_منتصر کوهساری،‌ معاون سازمان بنادر، «پیش‌فروش بندر جاسک به هند» را رد کرد و گفت ساخت‌وساز و طرح جامع حمل و نقل و اسکله‌های بندری در این بندر در حال اجراست/ پیشتر نشریه اکونومیک‌تایمز نوشته بود سفیر ایران پیشنهاد احداث پایگاه ذخایر نفت و خط لوله گاز در جاسک را به هند داده است.