مهر 27, 1403
 
 

گزیده اخبار ۲۰ خرداد ۱۴۰۰

910
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

_سخنگوی وزارت خارجه ایران: در ملاقات با وزیر فرهنگ عراق موضوع از سر گیری سفر به عتبات مطرح و مقرر شد، اعزام کاروان زائران ایرانی به شکل محدود و با رعایت پروتکل ها از سر گرفته شود.


_وزیر راه و شهرسازی از توافق برای اتصال اتوبان باکو - آستارا به آستارا – رشت - قزوین خبر داد. در سند امضا شده اخیر، اتوبان باکو - آستارا به آستارا – رشت - قزوین متصل می شود. در گذشته مسیر باکو - آستارا ۶ ساعت بود که به دو و نیم ساعت کاهش یافته است.


_بایدن در خلال نخستین سفر خارجی خود در مقام رئیس جمهور، به روسیه هشدار داد که در صورت مشارکت مسکو در فعالیتهای آسیب زا، این کشور با پیامدهای «جدی و قاطع» روبرو می شود.


_پس از انتشار صورت جلسه هیات مدیره بیمه سرمد، غلامرضا تاجگردون، مدیرعامل این بیمه، به دلیل دریافت ۷۳ میلیون تومان حقوق در فروردین‌ و ۸۵ میلیون تومان حقوق در اردیبهشت‌ برکنار شده است. او برای نمایندگی در مجلس یازدهم انتخاب اما اعتبارنامه‌اش رد شد.


_نهمین محموله واکسن روسی اسپوتنیک وی در حجم ۱۰۰ هزار دوز امروز پنجشنبه از طریق شرکت هواپیمایی ماهان به ایران ارسال شد.


_آمریکا از ونزوئلا و کوبا خواست تا دو کشتی جنگی ایرانی را که تصور می‌شود حامل تسلیحات برای کاراکاس هستند، از میانه راه بازگردانند. یک مقام ارشد دولت جو بایدن گفته است که احتمالا این کشتی‌ها، تسلیحاتی را حمل می‌کنند که طی توافق سال پیش ایران و ونزوئلا در زمان دولت دونالد ترامپ فروخته شده‌اند.


_خبرگزاری ایسنا نتایج یک پژوهش در سال‌های ۹۵ و ۹۶ را منتشر کرد که بر اساس آن شش درصد از شیر خام گاو، گوسفند، بز و شتر در چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس و خوزستان به انگل «توکسوپلاسموزیس» که برای عده‌ای از جمله زنان باردار خطرناک است، آلوده بودند.

_ حسن روحانی: خدا نیامرزد کسانی را که نگذاشتند با برخی از همسایگان روابط خوبی داشته باشیم. یک کارهای کودکانه و احمقانه‌ای انجام دادند، به مراکز دیپلماتیک حمله کردند. اگر این‌ها نبود شرایط بهتری داشتیم.


_ استاندار تهران گفت: «به خاطر فرآیندهای الکترونیکی برگزاری انتخابات با همکاری شرکت های توزیع نیروی برق در شهرستان‌های تهران نباید نگرانی برای قطعی برق داشته باشیم. اگر برق قطع شود با مشکلات بسیاری روبرو خواهیم شد.»


_ محمدجواد لاریجانی، دبیر سابق ستاد حقوق بشر قوه قضاییه،‌ در زمینه رد صلاحیت علی لاریجانی از سوی شورای نگهبان گفت:‌ «ما همه اخوان لاریجانی سربازان این نظام هستیم و به شرط ریاست خدمت نمی‌کنیم،‌ هر جا زمین خدمت باشد، ما باید خدمت کنیم.»

_ دولت آمریکا اعلام کرد نام چند ایرانی را از لیست افراد تحریم‌شده خارج کرده است. در این میان نام احمد قلعه‌بانی یکی از مقام‌های نفتی به چشم می‌خورد.


_ رییس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا: ورود خودرو‌های شخصی با پلاک غیربومی به شهر‌های گروه قرمز و نارنجی و همچنین خروج خودرو‌ها با پلاک بومی از این شهر‌ها ممنوع و تردد به و از شهر‌های گروه زرد به سایر شهر‌های گروه زرد بلامانع است.


_ انتقاد فرزند شهید سلیمانی از کاندیداتوری خواهرش در انتخابات شوراها خبرساز شد. فاطمه سلیمانی در پستی اینستاگرامی نوشت: بابا جانم صوت صدایت همیشه در گوشم نواخته میشود که اگر حتی از اسم شما استفاده کردیم ما رو نمی‌بخشید./گلایه برادر شهید حاج قاسم سلیمانی از کاندیداتوری نرجس سلیمانی در انتخابات شوراها: برادر شهید و غریب! از روح بلند و مطهرت عذر میخواهم تلاش کردم اما موفق نشدم. ان‌شاالله خداوند حافظ آبرویت خواهد بود.


_ معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی: بنا بر آخرین آمار ۳ نفر به تب کریمه کنگو مبتلا شدند و خوشبختانه فوتی نداشتیم. با توجه به شیوع تب کریمه‌ کنگو در فصل گرما توصیه می‌شود که برای جلوگیری از بیماری مشترک دام و انسان، ضمن رعایت توصیه های بهداشتی، از کشتار غیر مجاز دام خودداری شود.


_ احسان قاضی زاده عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری: ۸ دقیقه زمان برای پاسخ دولت در نظر گرفتیم تا به نشر مطالب خلاف واقع برخی از کاندیداها در مناظرات پاسخ دهند.


_ واکنش وزیر فرهنگ و ارشاد به متن اینستاگرامی اخیر فاطمه سلیمانی: چقدر از این پست دلشادم. بگذارید یک سرباز برای این ملت بماند.

_ بعد از جلسه امروز ستاد انتخابات استان تهران شجاعان گفت: در سراسرکشور "انتخابات شوراهای اسلامی شهروروستا" از اخذ رای تا شمارش آراء به صورت تمام الکترونیکی انجام خواهد شد.

_ روحانی: یکی از افتخارات ما این است که از ابتدای دولت تصمیم گرفتیم ۳۰ درصد مدیریت را در اختیار زنان قرار دهیم.


_ وزارت خزانه‌داری آمریکا اسامی ۳ مقام سابق دولت ایران را از فهرست تحریم‌ها خارج کرد. دولت آمریکا علاوه بر این نام ۲ شرکت را که قبلاً به اتهام اکتساب، فروش، انتقال یا بازاریابی برای محصولات پتروشیمی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بودند نیز از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است. خزانه‌داری آمریکا گفته این اقدام در نتیجه تغییر رفتار یا وضعیت نفرات و نهادهای تحریم‌شده صورت گرفته و تعهد واشنگتن را به رفع تحریم‌ها در صورت تغییر رفتار نشان می‌دهد. همچنین آمریکا شبکه‌ای را که مدعی است نیروی قدس سپاه و انصارالله یمن را تأمین مالی می‌کنند تحریم کرد.


_ دادگاه فرانسه مردی که به رییس جمهور این کشور سیلی زده بود را به ۱۸ ماه حبس که ۱۴ ماه آن حبس تعلیقی است محکوم کرده و دستور انتقال او به زندان را صادر کرد.

_ واکنش تند مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت به میتینگ چند هزار نفری رئیسی در جنوب کشور: ترجمان جدیدی از مفهوم فاصله گذاری فیزیکی و رعایت پروتکل های بهداشتی آنلاک شد! ‏خسته نباشید!


_ حجم اسکناس و سکه در دست مردم اعلام شد: طبق آخرین اعلام بانک مرکزی، تا پایان اسفندماه سال گذشته، معادل ۷۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از انواع اسکناس و سکه‌ها در اختیار مردم است. تا پایان اسفندماه سال گذشته، حدود ۸۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اسکناس و مسکوک در گردش بوده که این رقم در قیاس با مدت مشابه سال قبل ۱۳.۶ درصد رشد دارد.


_ بیت‌کوین رسما واحد پول السالوادوار شد.


_ آیت‌الله علیرضا اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان در حاشیه نشست کارآموزان وکالت استان تهران در خصوص شایعاتی مبنی بر جایگزینی وی بر ریاست قوه قضاییه گفت: این اخبار را به کلی تکذیب می‌کنم.