مهر 27, 1403
 
 

گزیده اخبار ۱۵ خرداد ۱۴۰۰

929
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

_معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران: به طور کلی، وام ازدواج ۷۰ میلیون تومان است اما برای ایثارگران دو برابر سایر افراد عادی و معادل ۱۴۰ میلیون تومان است. همچنین این وام برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال، صد میلیون تومان است که اگر ایثارگر باشند، به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد، به طوری که اگر زوجین هر دو ایثارگر باشند، مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان وام ازدواج به آن‌ها تعلق می‌گیرد. وام ازدواج ایثارگران، به صورت ۷ ساله تقسیط می‌شود.


_الجزیره: اوکراین پیشنهاد ایران برای پرداخت ۱۵۰ هزار دلار به خانواده جان باختگان هواپیمای اوکراینی را رد کرد/ وزارت خارجه اوکراین: ایران باید درباره دلایل سرنگونی هواپیما توضیح دهد. ایران نخست افرادی که در سرنگونی هواپیما نقش داشتند، محاکمه کند بعد به خانواده‌ها غرامت بپردازد.


_حسین گودرزی، نماینده مجلس: آمریکا، اسرائیل و دشمنان با «فیلم» و «داروی ضدبارداری» در حال وارد کردن ضربه بی‌صدای کاهش جمعیت به نظامند. اسرائیل در راه‌اندازی شرکت‌های تولید داروی ضد بارداری نقش دارد و ما در «طرح جوانی جمعیت» برای فروش داروهای ضد بارداری قواعدی لحاظ کرده‌ایم.


_محمدرضا رضانیا، سخنگوی شورای سلامت کیش، گفت: با توجه به بازگشت کیش به وضعیت قرمز شیوع کرونا، محدویت فعالیت‌های گروه شغلی دو تا چهار در این جزیره اعمال می‌شود و هرگونه تجمع در کیش تا اطلاع ثانوی ممنوع است.


_المیادین: آتش سوزی در اردوگاه آوارگان ایزدی در جنوب استان دهوک عراق، ۶ زخمی برجای گذاشت. آتش در اردوگاه شاریا به ۴۰۰ چادر رسید و موجب بروز انفجارهای متعددی شد که علت این انفجارها وجود موادی با قدرت اشتعال بالا اعلام شده است. این آتش سوزی به ۹۹۴ نفر از ساکنان اردوگاه آسیب رساند.


_مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات: در حالی که در ۸ الی ۱۰ سال اخیر صنایع کشور تا ۵۰ درصد تعطیل شدند یا با یک سوم قدرت کار می‌کنند اما واحدهای تولیدی محصولات دخانی در این مدت از ۷ واحد به ۲۱ واحد رسیده است. متاسفانه سن استعمال دخانیات در کشور به ۱۲ سال رسیده است و نزدیک ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان سیگاری بوده و کمتر از ۳ درصد خانم‌ها سیگاری هستند.


_معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از بازگشت دو شهر هندیجان و امیدیه خوزستان به وضعیت قرمز کرونا در پی کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد.


_نماینده سراوان در مجلس: مردم بم‌پشت، از توابع شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان برای دسترسی به پزشک به پاکستان می‌روند.


_گزارش های رسمی نشان می دهد که قیمت برنج ایرانی در بازار تا بیش از ۴۷ هزار تومان هم رسیده و قیمت برنج خارجی نیز پا به پای آن در حال حرکت است.


_رسانه های رسمی کره شمالی فاش کردند که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی ریاست جلسه دفتر سیاسی حزب کارگران حاکم بر این کشور را به عهده گرفت. این نخستین بار از یک ماه پیش تا کنون است که رهبر کره شمالی در ملأ عام ظاهر می شود.


_در پی مناظره اول نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، سخنگوی دولت به رئیس سازمان صداوسیما نامه نوشت. در بخشی از این نامه آمده است: در اولین مناظره انتخاباتی شاهد اتهام زنی های متعدد ناشی از کم اطلاعی و طرح افترائات ناروا علیه دولت از سوی برخی نامزدها بودیم، تاکید می‌کنیم در این زمینه لازم است بر اساس مراعات انصاف و ایجاد شفافیت، در اسرع وقت، فرصت مقتضی در برنامه زنده تلویزیونی برای پاسخ به اتهامات یاد شده به نماینده دولت اختصاص یابد.


_اولین مناظره ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی ایران روز شنبه ۱۵ خرداد با محوریت موضوعات اقتصادی برگزار شد. با این وجود در مدت ۴ ساعت زمان اختصاص داده شده به این مناظره، آنچه بیشتر شنیده شد نقد هرکدام از نامزدها از دیگری همچنین کلی گویی‌ درباره برنامه‌های اقتصادی خود بود و برخلاف خواست و انتظار مردم ایران، هیچ نامزدی طرحی روشن با جزئیات علمی و منطقی، برای خروج ایران از بحران اقتصادی کنونی ارائه نداد./ در این مناظره ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه درباره اولویت‌های مدنظرش برای رفع موانع تولید در کشور گفت که باید جذابیت‌های سرمایه گذاری در بخش‌هایی همچون ارز و زمین و طلا از بین برود و در مقابل جاذبه برای انجام فعالیت‌های تولیدی زیاد شود. به گفته او باید در این راستا برای کاهش مالیات تولیدکنندگان اقدام شود و ۲۵ درصد مالیات برای بخش تولید به ۱۰ درصد کاهش یابد./ از منتقدان جدی رئیسی، محسن مهرعلیزاده، سیاستمدار اصلاح‌طلب گفت: «شما از نظر تحصیلات کلاسیک فقط ۶ کلاس سواد دارید... با این سواد نمی‌شود اقتصاد را درست کرد. اگر دلتان برای اقتصاد می‌سوزد، همان قوه قضاییه را که هنوز به روش عهد قاجار اداره می‌شود اصلاح کنید. شما از ۱۶ سالگی در این قوه بودید آیا می‌توانید یک سوال اقتصادی مطرح کنید و بدون کمک مشاورانتان به آن پاسخ دهید؟// محسن رضایی: «رابطه دولت با اقتصاد و رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده و دولت دست در جیب مردم می‌کند. یارانه ۴۵۰ هزار تومانی برای ۴۰ میلیون نفر را تضمین می‌کنم. یک میلیون مسکن به صورت احیای بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار می‌دهم. خسارات بورس را جبران می‌کنم...// امیرحسین قاضی زاده، سیاستمدار اصولگرا: الان مسئله این است که زانوی دولت بر گردن مردم است و دولت باید زانوی خود را بردارد. ما می‌خواهیم وزارت خانواده ایجاد کنیم. ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای زوج‌های جوان در نظر گرفتیم...


_بخش دوم اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری، علیرضا زاکانی، سیاستمدار اصولگرا: این مدل کشورداری درست نیست که برای تعیین نرخ ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی، در دولت پیشنهاد نرخ ۴۸۰۰ و ۳۸۰۰ تومان را بدهند اما بعد بگویند وسط این دو نرخ را می‌گیریم و با فرستادن صلوات نرخ ۴۲۰۰ را تعیین کنند. نمی‌توان کشور را این طور اداره کرد... ارزش پول را نابود کردید. آقای همتی باید پاسخگوی تورم فعلی و افزایش نقدینگی باشید. صحبت از توزیع فقر می‌کنید حال آنکه خود فقر را توزیع کردید./ سعید جلیلی، دیپلمات ایرانی و سیاستمدار اصولگرا: همتی جزئی از رویکرد غلطی است که به جای کار واقعی کشور را با نمایش اداره می‌کند. سال ۹۱ ما ۷۰ هزار میلیارد دلار بدهی معوقه بانکی داشتیم و همتی آن موقع مدیرعامل بانک سینا بود. چرا آقای همتی همان موقع شکایت نکرد؟ در این هشت سال چه شده که الان همتی می‌گوید ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی در اختیار ۱۱ نفر است؟ پس شما چه کاره آید؟// ناصر همتی رییس بانک مرکزی: کاندیدای اصلی آقای رئیسی است و مابقی پوششی هستند. اگر این افراد می‌خواهند جواب‌شان را بدهم، قسم بخورند که تا آخر در رقابت‌ها می‌مانند وگرنه پاسخ دادن معنی ندارد. آقای رییسی! شما به جای رفتن به استان‌ها و دادن وام به کارخانه‌ها، می‌رفتید و به زندان‌ها سر می‌زدید. این کارها وظیفه بخش اجرایی است و آخر هم معلوم نشد آن وام‌ها چه شد؟ من خواهش می‌کنم اول مشکلات قوه قضائیه را حل کنید و بعد بروید مشکلات قوه مجریه را حل کنید. آقای رضایی! شما بروید و خدا را شکر کنید با شکایاتی که برای برخی عملیات‌ها علیه شما هست را پیگیری نمی‌کنند. اگر من رئیس‌ جمهوری شوم شما را به عنوان یکی از مخلان اقتصادی به همین آقای رئیسی معرفی می‌کنم. افتخارم این است که بانک مرکزی کشور را در شرایط بسیار سخت اداره کردم و نگذاشتم کشور ونزوئلایی شود. الان آمده‌ام نگذارم اقتصاد کشور، اقتصاد کره شمالی شود.