مهر 27, 1403
 
 

گزیده اخبار ۱۴ خرداد ۱۴۰۰

955
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

- کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن ۲۸ شرکت چینی را به دلیل ارتباطشان با ارتش چین در فهرستت سیاه قرار داده و سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در این شرکت‌ها را ممنوع کرده است. دولت ترامپ نیز پیش از این ۳۱ شرکت چینی دیگر را به دلیل ارتباطشان با ارتش چین در فهرس سیاه قرار داده بود.

- شرایط تزریق واکسن در مبتلایان کرونا: در افرادی که اخیرا دچار بیماری کووید-۱۹ شده‌اند احتمالا آنتی بادی‌های ایجاد شده تا چند ماه محافظت کننده خواهند بود. در صورتی که بیمار تحت درمان پلاسماتراپی قرار نگرفته باشد، تب دار نباشد و علائم بیماری بهبود یافته باشد و معیارهای لازم برای خروج از قرنطینه را داشته باشد، تزریق واکسن ممنوعیت ندارد. در صورت مواجهه با فرد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ و مثبت بودن تست PCR نباید واکسن تزریق شود. افراد دارای عفونت فعال، تا زمان بهبودی کامل و اتمام دوران قرنطینه مجاز به تزریق واکسن نیستند. تزریق واکسن کووید-۱۹ به هیچ عنوان باعث بروز بیماری کووید-۱۹ در افراد نمی‌شود. جهت حفظ پتانسیل ایمنی زایی واکسن کووید-۱۹ توصیه می‌شود حداقل ۱۴ روز بعد از تزریق سایر واکسن‌ها، واکسیناسیون انجام شود.

- مدرسی، عضو شورای نگهبان: اگر هر نامزدی که تایید صلاحیت شده است تا انتخابات اظهار نظری را بیان کند که خلاف باشد و نشان بدهد که صلاحیت‌ها را نداشته است در مورد این فرد ممکن است نظر شورای نگهبان عوض شود و یک یا چند نامزد از دور انتخابات خارج شوند.

-مسعود بهبهانی‌نیا نویسنده فیلم و سریال، به دلیل ایست قبلی در خواب درگذشت.

- آیت الله خامنه ای: در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد جفا شد. به خودشان و خانواده‌هایشان نسبت‌هایی داده شد که معلوم شد خلاف است. فضای مجازی بدون هیچ قید و بندی این مسایل را منتشر کردند. مطالبه من این است که دستگاه‌های مسئول «جبران» کنند. گزارش‌های خلاف واقع بود./کدخدایی درباره سخنان رهبر انقلاب درباره جبران برای احراز صلاحیت یک کاندیدا: به زودی اعلام نظر می کنیم. چیزی نمی توانم هم اکنون اعلام کنم. فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی فصل الخطاب است و حکم ایشان لازم الاتباع. شورای نگهبان مصون از خطا نیست. /مهدی فضائلی، عضو اطلاع‌رسانی دفتر نشر آثار رهبری: «‏تعریض رهبرانقلاب به جفا و ظلم به برخی نامزدها در جریان احراز صلاحیت برای ریاست جمهوری، متوجه شورای محترم نگهبان نیست و تاثیری در نتیجه اعلام شده از سوی این شورا ندارد./ شورای نگهبان ساعت ۱۴ تشکیل جلسه می‌دهد.

-نخستین مناظره کاندیداهای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری فردا ۱۵ خرداد ساعت ۱۵ با محوریت «موضوعات اقتصادی» برگزار خواهد شد.

-باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی نوشت که اجاره یک تخت در یک اتاق ۱۲ تخته در یک پانسیون در جنوب تهران ۶۵۰ هزار تومان در ماه و در یک اتاق دو تخته در شمال شهر دو میلیون تومان در ماه است.

-صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس امکان خرید و فروش رمز‌ارز دوج‌کوین را ایجاد کرد و کاربران از روز پنج‌شنبه از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن کوین‌بیس خرید، فروش، انتقال و تبدیل دوج‌کوین را آغاز کردند.

-«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»‌ وزیر خارجه قطر که برای شرکت در نشستی اقتصادی به روسیه سفر کرده، با رد اتهام‌زنی‌های تل‌آویو به دوحه درباره حمایت از تروریسم، تأکید کرد که توافق هسته‌ای به نفع کشورهای حاشیه خلیج [فارس] است.

- واکنش شورای نگهبان به صحبت های رهبری: شورای نگهبان ضمن تاکید بر حفظ حرمت اشخاص و محکوم نمودن هتک حرمت و حیثیت داوطلبان و خانواده‌های ایشان از کلیه رسانه‌ها موکدا می‌خواهد با توجه به محرمانه بودن بررسی صلاحیت‌ها در این شورا و با عنایت به اینکه در بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است، از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند.

-احمد خاتمی، یکی از فقه‌های شورای نگهبان قانون اساسی و امام جمعه موقت تهران: آنهایی که توفیق نداشتند در ابتدای انقلاب به این نظام آری بگویند ۲۸ خرداد سال جاری روز بیعت مجددشان با نظام اسلامی است. هر آن کس که دلداده حاکمیت اسلام در این کشور است در انتخابات پیش رو حضوری شکوهمند خواهد داشت.

- آتش سوزی شب گذشته بیمارستان ۷ طبقه محل کوثر فاطمه زهرا در یوسف آباد تهران مهار شده و آتش نشانان جان ده‌ها بیمار را بدون تلفات جانی نجات دادند.

- مدیر پسماند پزشکی شهرداری تهران: ۲۵ درصد از حجم زباله‌های عفونی کشور در تهران تولید می‌شود. با شیوع کرونا میزان زباله‌های عفونی تولید شده در مراکز درمانی دو برابر شده است. متاسفانه موقع تحویل پسماندها، ناظرین ما و دوربین‌های نصب شده روی ماشین‌های حمل پسماند شاهد این هستند که ۷۰ درصد زباله‌ها کم خطرسازی نشده است.

- بیش از ۱۰۰ بچه ماهی مرکب و ۵۰۰۰ جانور میکروسکوپی به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شده اند.این موجودات ، به علاوه تجهیزات برای انجام آزمایشات ، با موشک فالکون ۹ اسپیس اکس سفر کردند. دانشمندان امیدوارند که این آزمایشات به آنها کمک کند تا تأثیرات پرواز فضایی را درک کنند.

- سفیر ایران در اوکراین گفت دور سوم مذاکرات دو کشور درباره هواپیمای اوکراینی پایان یافت. طبق این گزارش، هیات ایرانی در این مذاکرات اعلام کرده که گروه تشکیل شده توسط اوکراین به همراه سه کشور دیگر را «به‌عنوان طرف مذاکره به رسمیت نمی‌شناسد» و رفتار این کشورها را «غیرحرفه‌ای» خواند.

-علی لاریجانی در نامه‌ به آیت الله خامنه ای سخنان روز جمعه او را «حکیمانه» خواند و نوشت «تذکر و مطالبه» رهبر «در رفع ظلم و جفایی» که در بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری رخ داد «بزرگی و بزرگواری و روحیه حق‌طلبی» رهبر ایران را «بیش از پیش عیان نمود»./ اسحاق جهانگیری: خود را از مصادیق این جفا و ظلم میدانم، اما هیچ اعتراض و تقاضایی نداشته و ندارم. از بزرگواری ايشان صمیمانه تشکر میکنم ولی هزینه شدن از جايگاه رهبری را به مصلحت نمی‌دانم‌. از ‎شورای نگهبان می‌خواهم هر مبنا و مستندی برای تصمیم خود درباره من دارد را در اختیار عموم ملت قرار دهد.

- زنده‌یاد علی انصاریان، ۴ ماه پس از درگذشت‌اش، به‌خاطر بازی در «کولبرف»، نامزد بهترین بازیگر در جشنواره‌ فیلم بلغارستان شد.

- مدیرمسئول روزنامه جوان: در بیانیه شورای نگهبان جبران نبود؛ لابد نهاد دیگری مورد خطاب بوده و باید منتظر جبران باشیم.

- ظریف: در تماس تلفنی با دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس در خصوص لزوم از سرگیری پایبندی کامل به برجام توافق کردیم. خاطر نشان کردم که ایالات متحده باید به طور کامل به تعهداتش بازگشته و از تلاش برای استفاده از جنگ اقتصادی علیه ایران به عنوان اهرم مذاکراتی دست بردارد.همچنین در خصوص موضوعات دوجانبه و کنسولی گفت‌وگو کردیم.