مهر 27, 1403
 
 

گزیده اخبار 13خرداد 1400

917
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

_درحالی که آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران همچنان ادامه دارد، خبر رسید حوالی ۱۰ صبح یکی از مخازن این پالایشگاه که شعله‌ور بود، منفجر شد./ مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران: آتش‌سوزی شب گذشته مهار شده تا به مخازن دیگر سرایت نکند اما اطفا و خاموش شدن کامل منوط به این است که فرآورده نفتی داخل مخزن بسوزد و تمام شود. به دلیل مسائل ایمنی راه‌های ورودی بسته و خط تولید پالایشگاه موقت تعطیل شده است تا پس از اطفا کامل مجدد خط تولید در مدار قرار گیرد. صدای انفجاری که شنیده می‌شود ناشی از تغییر شکل مخازن (دفورمه) در اثر حرارت بوده و انفجار جدیدی رخ نداده است.


_روز گذشته ساعاتی مانده به پایان‌ مهلت رئیس‌ جمهور رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت، یائیر لاپید، موفق شد به توافقی بی سابقه با احزاب راست افراطی و عربی برای ائتلاف و تشکیل کابینه دست یابد. با تشکیل این دولت دوران نخست وزیری ۱۲ ساله نتانیاهو رسما پایان می‌یابد.


_دبیرکل سازمان ملل متحد: ایران و چهار کشور دیگر بدلیل بدهی بابت پرداخت سهم خود به بودجه عملیاتی سازمان ملل، حق رای خود را در مجمع عمومی از دست می‌دهند. ایران برای احیای حق رای خود باید حداقل ۱۶ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۲۹۸ دلار پرداخت کند.


_هواداران علی انصاریان با راه‌اندازی کارزاری اینترنتی و با جمع‌آوری حدود ۲۵ هزار امضا از دادستان کل کشور، وزیر بهداشت و رییس سازمان نظام پزشکی خواسته‌اند درباره علت فوت او «شفاف‌سازی» شود.
_رییس بیمارستان «شهدای تجریش» با اشاره به افزایش قیمت‌ داروها، هشدار داد مراکز درمانی و بیماران با چالش جدی و مشکلات مالی در تامین دارو مواجه شده‌اند. او گفت بسیاری از اقلام دارویی از جمله « یک سرم ساده تا آنتی‌بیوتیک‌ها» سهمیه‌بندی شده‌اند و کمبود قطعی در مورد آن‌ها وجود دارد.


_بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، واکسن روسی کرونا، اسپوتنیک وی، تزریق کرد.


_محمد دلکش عکاس خبری امروز مورد حمله قرار گرفت و به شدت زخمی شد. او ساعت ۴ صبح امروز از میدان آزادی تهران به قصد سفر به رامسر سوار ماشین می شود اما مدتی پس از حرکت٬ راننده به سمت جاده ساوه تغییر مسیر می دهد. ۲۱ ضربه چاقو به محمد دلکش می زنند و دوربین، لنز، لپ تاپ، گوشی و تبلت او را می برند. دلکش حدود دو ساعت در جاده درد می کشد که در نهایت با کمک یک اعضای یک خانواده٬ به بیمارستان منتقل می شود.


_تجارت‌نیوز: دل و جگر و سنگدان، بال و پا و حتی اسکلت مرغ کمیاب شده است. رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی افزایش تقاضا برای ضایعات مرغ به دلیل افزایش قیمت گوشت و همچنین ممنوع بودن فروش مرغ خرد شده را دلایل کمیاب شدن ضایعات مرغ ذکر کرد.


_ناسا، اعلام کرد پس از سه دهه قصد دارد بار دیگر فضاپیماهایی به آسمان سیاره زهره (ونوس) اعزام کند تا اتمسفر این سیاره را بررسی کنند. این دو فضاپیما که «داوینچی پلاس» و «وریتاس» نام دارند قرار است در سال‌های پایانی دهه بیست به سیاره زهره اعزام شوند.


_سخنگوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب: صبح امروز نیزارهای اطراف خط لوله انتقال نفت روستای برومی در اهواز دچار حریق شد. با تلاش و مشارکت سازمان آتش‌نشانی شهرداری اهواز و اداره آتش‌نشانی شرکت‌های نفت و گاز کارون و مارون، آتش‌سوزی به طور کامل مهار و خاموش شد. هیچگونه خسارت جانی و مالی به نداشته است.


_معاون وزیر نفت: با تلاش مستمر نیروهای عملیاتی مستقر در پالایشگاه تهران، حادثه آتش‌سوزی در این پالایشگاه به صورت کامل مهار و اطفاء شد./ رئیس مرکز اورژانس تهران: تا این لحظه ١١ نفر مصدوم شده‌اند. از این تعداد ۴ نفر به مراکز درمانی (۳ نفر به بیمارستان پارس و یک نفر به بیمارستان شهدا هفتم تیر) انتقال یافتند و ۷ نفر نیز در محل درمان شدند.


_معاون وزیر راه و شهرسازی:با مصوبه دولت وام طرح ملی مسکن از ۱۰۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. میزان قسط ماهانه وام مذکور در بازپرداخت ۱۲ ساله به ۲ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان افزایش می‌یابد.
_اصغر فرهادی، کارگردان مشهور ایرانی، با فیلم «قهرمان» در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن حضور خواهد داشت. فرهادی نماینده ایران در بخش رقابتی این جشنواره است و برای کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم رقابت می‌کند./ جعفر پناهی نیز با یک اپیزود در فیلم «سال طوفان بی پایان» حضور دارد.


_هشتمین محموله واکسن «اسپوتنیک‌وی» به میزان ۱۰۰ هزار دوز از روسیه وارد کشور شد.


_کرونای نپالی هم آمد. محققان انگلیسی ۲۰ مورد کرونا را در شهروندان انگلیسی پیدا کردند که نام آن را کرونای نپالی نهاده‌اند. این سویه، کرونای جهش یافته هندی است که با ژن نپالی ترکیب یافته است. سویه جدید در حال حاضر در چند کشور اروپایی شیوع یافته است. کرونای نپالی هنوز نام فنی دریافت نکرده است. گفتنی است کرونای هندی شامل آلفا{B.1.1.7}، دلتا {B.1.617.2} و کاپا{B.1.617.1} است که نوع دلتا در اغلب کشورها، نوع غالب شده است.


_سفارت ایران در لندن: پروازهای ایران‌ایر از لندن به تهران و بالعکس از ۲۲ ژوئن تا ۲۶ اکتبر سه روز در هفته انجام می‌شود.


_فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا قانون ممنوعیت شرکت زنان و دختران ترنسجندر در مسابقات تیم‌های ورزشی دختران در مدارس دولتی را امضا کرد. انتظار می‌رود این قانون به دلیل محدود کردن حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی به چالش کشیده شود.


_احمدی‌نژاد در بیانیه‌ای اعلام کرد اطلاعاتی را درباره یک «باند فاسد نفوذی در نهادهای امنیتی» منتشر خواهد کرد. او توضیح بیشتری نداد و تنها گفت که این اطلاعات پیرو سخنان سابقش درباره این باند است. او پیشتر گفته بود سقف سازمان فضایی ایران را «سوراخ» کرده و «اسناد کشور» را برده‌اند.


_محمود نبویان مسئول هماهنگی ستادهای انتخاباتی رئیسی گفت: «جریان رقیب به دنبال منحرف‌ کردن اذهان مردم است و به همین دلیل حجاب و آزادی را در جامعه مطرح می‌کند... باید به‌گونه‌ای در جامعه تبیین شود که مشکل اصلی مردم این چیزها نیست بلکه دغدغه‌های عمومی، تورم، اشتغال و گرانی است.»


_خبرگزاری رویترز: آلمان و روسیه در اقدامی متقابل حریم هوایی خود را به روی برخی هواپیماهای مسافربری بستند. پس از آنکه روز سه‌شنبه روسیه از صدور مجوز برای پرواز هواپیماهای مسافربری شرکت لوفت هانزا به مسکو خودداری کرد، آلمان نیز روز چهارشنبه پرواز هواپیماهای شرکت آئروفلات را به برلین لغو کرد.


_محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، از مهار آتش‌سوزی گسترده هورالعظیم خبر داد و گفت: آتش‌سوزی این تالاب که از عصر چهارشنبه آغاز شده بود، شامگاه پنج‌شنبه مهار شد. برآورد حاکی از این است که سه هزار هکتار از هورالعظیم دچار آتش‌سوزی شده بود.


_مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران: با توجه به اطفاء کامل و موفقیت‌آمیز حریق توسط تیم‌های عملیاتی امداد و نجات، پالایشگاه تهران در مدار تولید قرار گرفت.


_رسانه‌های عراقی شامگاه پنجشنبه از وقوع یک انفجار در نزدیکی مرقد کاظمین خبر داده‌اند که بر اثر آن دست‌کم ۳ نفر به شهادت رسیده‌اند.


_مدافعان حرم حسن عبدالله‌زاده و محسن عباسی در مسیر دیرالزور به تدمر سوریه در کمین نیروهای داعش به فیض شهادت نائل شدند./گفته می شود: حسن عبدالله زاده، فرزند سردار عبدالله زاده فرمانده سابق حفا ناجا است.