مهر 28, 1403
 
 

گزیده اخبار ۲۸ خرداد ۱۴۰۰

983
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ـآیت‌الله خامنه‌ای در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری «سیزدهمین دوره‌ انتخابات ریاست جمهوری»، «ششمین دوره‌ی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا»، «انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری» و «انتخابات میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه‌ امام خمینی، رأی خود را به صندوق انداخت./ آیت الله خامنه ای: یک رای هم مهم است، همین یک رای، یک رای است که آرای میلیونی را تشکیل دهید. سعی کنید هرچه زودتر و در ساعات ابتدایی این تکلیف را انجام دهید.


_با گذشت بیش از ۲ساعت از آغاز رسمی رأی گیری، گزارش های خبرنگاران صدا و سیما از تهران و استان های مختلف حاکیست ، تعداد قابل توجهی از شعب اخذ رای ، کار خود را با تاخیر بسیار زیاد آغاز کردند و حتی برخی از شعب اخذ رای هنوز فرایند رای گیری را آغاز نکرده اند. در شعبی که رای گیری با تاخیر آغاز شد و یا هنوز آغاز نشده ، علت این موضوع نقص در سیستم های الکترونیکی ثبت هویت اعلام شده است. تاخیر در آغاز رای گیری و گرمای هوا ، موجب نارضایتی هموطنان شده است.


_مدیر آژانس انرژی اتمی: هنوز پیشنهادی از طرف ایران برای تمدید توافق فنی دریافت نکرده‌ایم. باید بگویم نیازی به اینکه در مذاکرات وین توافق حاصل شود، نداریم. امیدوارم که آن توافق حاصل شود، اما مسئله‌اش کاملاً جداست. آنچه ایران با ما توافق کرده، باید با خود ما تمدید شود یا تمدید نشود. این مسئله نباید به اتفاقات مربوط به میز مذاکرات برجام وابسته شود.


_ستاد ابراهیم رئيسی با ارسال نامه‌ای به رئيس کمیسیون تبلیغات انتخابات اعلام کرد گزارش‌های متعددی از اخلال در روند رای‌گیری در حوزه‌های گوناگون سراسر کشور دریافت کرده است. مسئولان ستاد از صدا و سیما خواسته‌اند این موضوع را پوشش دهد. مشخص نیست ستاد این نامزد انتخاباتی چرا به جای اینکه اعتراض خود را به مسئولان برگزار کننده انتخابات و وزارت کشور ارسال کند، به کمیسیون تبلیغات رسانده است.


_به گزارش هاآرتص، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، اطلاعاتی دریافت کرده که نشان می‌دهد آمریکا در مذاکرات احیای برجام قصد دارد بیشتر تحریم‌های دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۸ را لغو کند و ایران در مقابل تنها از برخی اقدامات در برنامه هسته‌ای خود انصراف می‌دهد.


_روحانی برای شرکت در انتخابات و انداختن رأی خود به ستاد انتخابات کشور رفت اما تیم تشریفات و حفاظت رئیس‌جمهور اجازه حضور هیچ خبرنگار و عکاسی را به بهانه کرونا برای پوشش لحظه اخذ رأی وی ندادند.نکته قابل توجه دیگر اینکه، حسن روحانی هنگام نوشتن رأی خود، جعبه دستمال کاغذی را در مقابل خود گذاشت تا رأی وی از نگاه دوربین صداوسیما پنهان بماند.


_مجری شبکه۱ سیما: از ۷ صبح تا ۱۳، یعنی ظرف ۶ ساعت گذشته، آمار مشارکت پنج میلیون نفر بود./با احتساب این آمار، نرخ مشارکت حدود ۸/۵ درصد کل واجدان شرایط رای دادن است.


_فحاشی جدید حسن عباسی به همتی: همتی یکی از بانیان حرام خواری در جامعه است؛ اگر لیبرال ها در جایی پیروز شدند یعنی آن جامعه را حرام خواری و حرام زادگی فراگرفته است. ۴۵ درصد مردم فرانسه حرام زاده اند، این بخاطر همین مهد لیبرالیسم است. از روز شنبه، پروژه من اخراج حسن روحانی از مجلس خبرگان است.


_ستاد انتخابات کشور: عکس‌داربودن شناسنامه الزامی نیست و دارندگان شناسنامه بدون عکس نیز می‌توانند در انتخابات شرکت کرده و رای دهند. / هیچ کس نباید بدون رأی دادن از شعبه خارج شود./انتخابات تا ساعت ۱۹ تمدید شد./خبرگزاری فارس: تا ساعت ۱۶:۴۵ امروز حدود ۱۴ میلیون نفر (۲۳ درصد) در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند.


_بر اساس آخرین اعلام سازمان هواپیمایی، کشورهای هند، بوتسوانی، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موازمبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا در لیست کشورهای با شرایط ویژه دارای واریانت انگلیسی قرار دارند و پرواز به این مقاصد ممنوع است.


_متخصصان ارشد ویروس کرونا در ژاپن توصیه کرده‌اند که المپیک توکیو بدون حضور تماشاگران برگزار شود تا خطر شیوع بیشتر ویروس کاهش یابد.


_جو بایدن، در جریان ملاقات اخیرش با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود به او یک عینک خلبانی هدیه داد.


_رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران گفت که گزارش هایی از خرید و فروش رای در برخی از شهرستان های استان تهران ارائه شده است.


_از زمان آغاز رسمی فرآیند رای گیری تا ساعت ۱۹:۰۰ روز جمعه ۲۸ خرداد، ۵۷۵۲ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که از این میان تعداد ۷۷۸ شکایت بین ساعات ۱۶ الی ۱۹ توسط مردم به ثبت رسید.
_دفتر آیت الله علی سیستانی، از مراجع تقلید شیعه در عراق اعلام کرد که او از هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران حمایت نکرده است.


_محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران: مردم حقشان است که ناراحت و دلخور باشند؛‌ چراکه امکان داشت که در ٨ سال اخیر مشکلات را بهتر برطرف کرد. مردم دچار سرخوردگی شده‌اند که البته بخشی از آن تقصیر خودشان است چراکه در این ٨ سال گذشته به فرد دقیقی رای ندادند.


_پس از آنکه ساعات رأی گیری دوبار رسما تا ۲۲ و ۲۴ تمدید شد روسای ستاد کاندیداها تقاضای تمدید تا ۲بامداد روز بعد داشته اند./ ستاد انتخابات کشور: کلیه شعب اخذ رایِ شهر‎هایی که دارای مراجعه‎کننده هستند می‌توانند حداکثر تا ساعت ۲ بامداد به فعالیت خود ادامه دهند./ سایر شعب در صورت اتمام رأی گیری به آغاز شمارش اقدام کنند.


_فرماندار سیب و سوران در سیستان و بلوچستان از آتش گرفتن مینی‌بوس شعبه سیار شماره ۳۵ انتخابات در این شهرستان خبر داد. او علت آتش‌سوزی را "نقص فنی" عنوان کرد./ در همین حال فعالان بلوچ با انتشار فیلمی از یک مینی بوس سوخته، می‌گویند گروهی از مردم در یک حرکت اعتراضی یک شعبه سیار انتخابات را آتش زدند.


_پایگاه خبری اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد دولت بایدن می‌خواهد توافق احیای برجام را طی شش هفته باقی مانده از دولت روحانی نهایی کند. او افزود نگران‌کننده است اگر مذاکرات تا ماه آگوست و زمانی که انتقال قدرت در ایران اتفاق می‌افتد، طول بکشد.

مرضیه ابراهیمی از قربانیان اسیدپاشی‌های اصفهان در اینستاگرام خود عکسی از خود همراه با شناسنامه در یکی از شعبه‌های رای گیری با هشتگ #انتخابآینده منتشر کرده است.


_جمال ارشدی، فرماندار دیواندره در استان کردستان خبر داده که یک خودروی حامل صندوق سیار و نیروهای رای‌گیری در یکی از مسیرهای روستایی این استان واژگون شده و یک سرباز وظیفه جان باخته است. در این حادثه همچنین ۶ نفر هم زخمی شده‌اند.


_برنا: شنیده ها در وزارت کشور حاکی از آن است که سیستم شمارش آرا وزارت کشور تا ساعت ۲۳:۰۷ آمار ۲۶ میلیون و۶۰۰ را نمایش داده و پس از آن به حالت تعلیق در آمده است.