مهر 27, 1403
 
 

گزیده اخبار ۲۱ خرداد ۱۴۰۰

915
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

_دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وب سایت خود اعلام کرد سه تن شامل احمد قلعه بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، فرزاد بازرگان، مدیرعامل شرکت هنگ کنگ ایران ترید و محمد معینی، مدیر بازرگانی شرکت نفت ایران اینترترید از لیست تحریمی‌ها خارج شده‌اند. این در حالی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا به نام مقامات ایرانی سابق یا شرکتها اشاره نکرد.


_پرویز کاردان بازیگر و کارگردان باسابقه ایرانی در ۸۴ سالگی در ایالات متحده درگذشت.


_پامپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا برای اولین بار اذعان کرد که ترور سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و معامله فروش جنگنده‌های آمریکایی به امارات در به اتمام رساندن توافق عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای عربی نقش داشته است.


_آخرین برآورد ایسپا از مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری (۲۰ خرداد ۱۴۰۰) بعد از برگزاری دومین مناظره ۴۱ درصد محاسبه شده است.


_خبرگزاری ایسنا با اشاره به گزارش مرکز آمار نوشت که قیمت قوطی ۱۸۰ گرمی تن ماهی در اردیبهشت ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیش از ۸۵ درصد افزایش یافته و به ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

_سنای آمریکا برای نخستین بار انتصاب یک قاضی مسلمان را به عنوان قاضی فدرال تایید کرد. زاهد قریشی، با ۸۳ رای موافق در برابر ۱۶ رای مخالف به این سمت منصوب شد. قریشی تباری پاکستانی دارد و پیشتر در حوزه قضایی نیوجرسی خدمت کرده است.


_نشست سران گروه هفت در حالی روز جمعه در بریتانیا آغاز خواهد شد که کشورهای عضو این گروه در نظر دارند یک میلیارد دوز از واکسن کرونا را به کشورهای فقیر جهان اختصاص دهند.


_دانشمندان در آمریکا می‌گویند نتایج آزمایش‌ها نشان داده است استفاده از گاز نیتروز اکسید مشهور به «گاز خنده» می‌تواند در درمان افسردگی موثر باشد.


_بیت‌کوین، محبوب‌ترین ارز مجازی دنیا، ۱۳ درصد در روز پنجشنبه به دنبال قانونی شدن استفاده از آن در السالوادور، افزایش قیمت داشت و به بیش از ۳۷۳۰۰ دلار رسید.


_سخنگوی ستاد انتخابات: باتوجه به اقدام خلاف عرف بین‎المللی دولت کانادا در عدم موافقت با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای ایرانیان مقیم این کشور، یکی از شهرهای مرزی آمریکا به‎عنوان مکان برگزاری انتخابات برای ایرانیان مقیم کانادا در نظر گرفته شده است.


_یوسی کوهن، رییس پیشین موساد، در پاسخ به پرسشی درباره ترور محسن فخری‌زاده، از مقام‌های ارشد برنامه هسته‌ای ایران، گفت: موساد سال‌ها فخری‌زاده را تحت نظر داشت و قبل از کشته‌شدن او در آذر ماه گذشته از نظر فیزیکی به فخری‌زاده نزدیک بود. او گفت ۲۰ نفر از عوامل موساد در عملیات سرقت اسناد هسته‌ای در تهران حضور داشتند.


_رهبر کره شمالی: هر کس آهنگ‌های شرارت آمیز سرطانی را گوش کند با ۱۵ سال کار در اردوگاه اجباری مواجه خواهد شد.


_به دنبال نامه ‎ظریف به ‎گوترش حق رای ایران در سازمان ملل از تعلیق درآمد. مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل امروز صبح به وقت نیویورک در این سازمان رای داد.

_«سید‌مصطفی میرسلیم» نماینده مردم تهران و نایب رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با صدور نامه سرگشاده و در اعتراض به روند بررسی صلاحیت نامزدهای این انتخابات، از عضویت در این هیات استعفا داد.


_احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد:‌ دشمن می‌خواهد با کاهش مشارکت نظام ما را مساله‌دار کند و شما باید مردم را توجیه کنید و فعالیت مجاهدانه انجام دهید؛ هر کدام از شما ۱۰ نفر را که رای نمی‌دهند را پای صندوق رای بیاورید.


_طبق اعلام وزیر خارجه ونزوئلا، یک شرکت خدمات مالی و بانکداری سوییسی مبلغ ۴.۶ میلیون دلار پرداختی کاراکاس به منظور تهیه واکسن کرونا تحت برنامه جهانی تقسیم واکسن «کوواکس» را مسدود کرد.


_ستاره‌شناسان در نزدیکی قلب کهکشان راه شیری ستاره‌ای «چشمک‌زن» را یافته‌اند که ۱۰۰ برابر خورشید حجم دارد و در حال کم‌نور و پرنور شدن است. این ستاره که توسط تلسکوپ «ویستا» مشاهده شده است، در فاصله ۲۵ هزار سال نوری از زمین قرار دارد. اخترشناسان می‌گویند این ستاره را مشاهده کرده‌اند که ۹۷ درصد کم نور شده و سپس به آرامی در حال بازگشت به روشنایی سابق خود است.


_بانک مرکزی ۲۰۰ میلیون یوان برای واکسن سینوفارم پرداخت کرد.


_مجمع عمومی سازمان ملل در نشست روز جمعه خود برزیل, غنا، گابن، آلمان و امارات را به عنوان پنج عضو غیر دائم شورای امنیت برای دو سال آینده انتخاب کرد.


_بلومبرگ به نقل از سه منبع مطلع: آمریکا از امارات خواسته که ظرف ۴ سال تجهیزات هوآوی را از شبکه‌های خود حذف کند و این اختلاف به حدی جدی است که هنوز هیچ ضمانتی وجود ندارد که اماراتی‌ها جنگنده‌های F۳۵ را دریافت کنند.


_یدیعوت آحارونوت: دولت آمریکا به اسرائیل هشدار داده که برگزاری راهپیمایی پرچم در سه‌شنبه هفته بعد، می‌تواند باعث شروع مجدد تظاهرات‌های فلسطینی‌ها و حتی جنگ با نوار غزه شود. در این مراسم قرار است صهیونیست‎های نژادپرست با تجمع در خیابان‌های قدس اشغالی و تکان‌دادن پرچم رژیم جعلی اسرائیل، بر لزوم پاکسازی نژادی علیه فلسطینی‌ها تاکید کنند.


_شکایت همتی نسبت به موارد مطروحه در مناظره در کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بررسی و به مدت ۶ دقیقه برای او فرصت احقاق حق منظور شد./ پیشتر ۵ دقیقه به رئیسی و ۲ دقیقه به قاضی‎زاده برای پاسخگویی به اتهامات، فرصت داده شده بود اما آن‎ها از وقت خود استفاده نکردند.


_اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌ المللی در وین: دیدار دیگر کمیسیون مشترک برای برنامه جامع اقدام مشترک آخر این هفته برگزار می‌شود. این آغاز دور ششم مذاکرات وین در مورد احیای توافق هسته ای ایران است.