مهر 27, 1403
 
 

گزیده اخبار ۱۷ خرداد ۱۴۰۰

933
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

-پیرو نامه رسمی نماینده سیدابراهیم‌رئیسی به «کمیته تبلیغات انتخابات صداوسیما» پس از رسیدگی‌ صورت گرفته، اعتراض وارد دانسته و مدت ۵ دقیقه زمان جهت پاسخگویی به اتهامات مهرعلیزاده و همتی برای رئیسی منظور خواهد شد./همتی: حالا که به رئیسی ۵ دقیقه وقت اضافی دادید، باید به من هم ۲۰ دقیقه وقت اضافه بدهید.


-حجت الاسلام علی اکبر محتشمی پور از بنیانگذاران حزب الله لبنان، وزیر کشور کابینه میرحسین موسوی در دهه ۶۰ و نماینده ۲دوره مجلس بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.


-رئیس پلیس تهران: قرار مجرمیت برای علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار صادر و او طبق کیفرخواست در سه مورد مجرم شناخته شده و ما نیز از مسیر قانون به جد موضوع را دنبال می‌کنیم. /عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس، سه بهمن ۹۹ در حال عبور از خط ویژه به‌دلیل نداشتن برگ تردد با یک سرباز راهور درگیر شد.


-شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان: عربستان سعودی دیگر یک کشور تولیدکننده نفت نیست بلکه یک کشور تولیدکننده انرژی است. عربستان سعودی بلندپروازیهای بالایی در زمینه انرژی سبز شامل تولید گاز، تجدیدپذیرها و هیدروژن دارد.


-«آوی هار-ایوِن» رئیس پیشین سازمان فضائی اسراییل که چهار هفته پیش در جریان اعتراضات گسترده فلسطینی‌ها به تجاوزهای رژیم صهیونیستی در شهر اشغالی عکا، هنگامی که در هتلی اقامت داشت، به‌شدت مجروح شده بود، درگذشت.


-بعد از آن که دولت بایدن از پیوستن مجدد به پیمان آسمان‌های باز خودداری کرد، رئیس‌جمهور روسیه هم قانون خروج از این پیمان را به امضا رساند. بر اساس این پیمان، ۳۴ کشور می‌توانند برای اطمینان از پایبندی به معاهدات تسلیحاتی، در آسمان یکدیگر پرواز نظارتی انجام دهند.


-روزنامه همشهری از گرانی ۳۰ تا ۶۰ درصدی کولر در «گرم‌ترین تابستان نیم‌قرن» خبر داد و نوشت: ارزانترين كولر آبی ۱/۵ میلیون تومان و ارزانترين كولر گازی ديواری ۹ميليون تومان است که سال گذشته به‌ترتيب ۴۰۰ هزار تومان و ۵ ميليون تومان بودند. قیمت انواع اسپلیت‌ ۹ تا ۳۲میلیون تومان است.


-محمدعلی موحدی کرمانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن حمایت از ابراهیم رئیسی، درباره مناظره تلویزیونی نامزدها گفت: «دروغ گفتند و به او اهانت و جسارت کردند. این صحنه خیلی صحنه دردناکی بود... بترسید که گرفتار رد صلاحیت خود توسط شورای نگهبان شوید.»


-جسد آرتین ایران‌نژاد، کوچکترین عضو خانواده ای که چند ماه پیش در کانال مانش غرق شده بودند، به کمک یکی از بستگان این خانواده با آزمایش دی‌ان‌ای در نروژ شناسایی شد.


-شاخه داعش در غرب آفریقا در یک نوار صوتی که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار داده از کشته‌شدن «ابوبکر شیکاو» سرکرده بوکوحرام در نیجریه خبر داد.


-مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا: واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا با نام تجاری "پاستوکووَک" در انستیتو پاستور ایران تولید و عرضه خواهد شد.


-علی مرادخانی، معاون سابق هنری و مدیر موزه موسیقی که حدود یک ماه پیش به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده بود، درگذشت.


-عبدالله تربیت، مترجم در حوزه سینما درگذشت.

-با گذشت چندین ساعت از انتشار خبر درگذشت ساسان نیک نفس، (زندانی سیاسی که از دو روز قبل علیرغم وضعیت وخیم جسمی بدون رسیدگی مناسب پزشکی به بهداری زندان تهران بزرگ منتقل شده بود و با وجود بیماری های مختلف از جمله دیابت، کبد چرب، ورم معده، فشارخون بالا و مشکلات اعصاب و روان، یازده ماه گذشته را در حال تحمل حبس بوده است) اداره زندان‌های تهران خبر فوت وی را تایید کرد.

-این هفته در نخستین کسوف سال ۲۰۲۱، پدیده نادر خورشید گرفتگی «حلقه آتشین» رخ می‌دهد. این پدیده ۲۰ خرداد بر فراز آسمان برخی از مناطق آمریکای شمالی دیده می‌شود و در نقاط دیگر جهان به صورت کسوف جزیی قابل مشاهده خواهد بود.

-داروی «سالیراویرا» به عنوان دارویی که از اسپری بینی، اسپری دهانی، قطره بخور و قرص خوراکی تشکیل شده در راستای کنترل بیماری کرونا پیش از واکسیناسیون امروز در محل معاونت علمی و فناوری رونمایی شد. این دارو که در آستانه ورود به بازار دارویی است در کارآزمایی بالینی نتایج بسیار قابل قبولی داشته و می‌تواند راه امیدی برای کنترل بیماری کرونا باشد.

-در جلسه امروز شورای‌ عالی فضای مجازی به ریاست روحانی، سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به تصویب نهایی رسید.

-علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان: «اگر بنا شد که مردم تصور کنند که فرد دیندار به درد اداره جامعه نمی‌خورد و نیازمند فردی است که در فلان دانشگاه خارجی درس خوانده باشد و دین ملاک نیست، این مردم در استخدام شهوت و لذت دیگری در می‌آیند».

-اولین داروی درمان جدید برای بیماری آلزایمر پس از نزدیک به ۲۰ سال توسط نهادهای نظارتی در ایالات متحده تأیید و زمینه استفاده از آن در بریتانیا فراهم شد. "آدوکانوماب" (Aducanumab) به جای علائم آلزایمر، علت اصلی این بیماری را که شایع‌ترین شکل زوال عقل است، هدف قرار می‌دهد.

-مدیرکل هواشناسی: در ۲۴ ساعت گذشته یک شهر از کویت و امیدیه با دمای ۵۰.۷ درجه سانتیگراد گرمترین شهرهای جهان بودند. هندیجان و آغاجاری نیز با دمای ۵۰.۱ درجه سانتیگراد چهارمین و پنجمین شهرهای گرم جهان بودند.

-معاون بانک صادرات: موضوع خروج ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از بورس توسط بانک صادرات ایران از اساس کذب است. بانک صادرات نه تنها پولی از بورس خارج نکرده، بلکه ۱۸ هزار میلیارد تومام برای رونق آن پرداخته است.

-دانشمندان روسی روز دوشنبه گفتند یک حیوان میکروسکوپی (ذره‌بینی) به نام روتیفر بدلوئید پس از ۲۴ هزار سال یخ‌زدگی در سیبری دوباره زنده شد و سپس با موفقیت اقدام به تکثیر خود کرد.